شباب وبنات كوول
اهلاً بك,انت مش مسجل عندنا فممكن تسجل
وتشارك معانا في شباب وبنات كول بالمواضيع والردود الجامدة
وإنشاء الله تستمتعوا معنا في شباب وبنات كوول



 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 عريس من النت !!!!!الجزء الاول ....يارب تعجبكم سلسله القصه دي

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
eimy-angel
عضو مجتهد
عضو مجتهد
avatar

عدد الرسائل : 75
العمر : 25
تاريخ التسجيل : 16/07/2009

مُساهمةموضوع: عريس من النت !!!!!الجزء الاول ....يارب تعجبكم سلسله القصه دي   الخميس يوليو 23, 2009 4:04 pm

تركت عفاف الكمبيوتر الذي تقضى عليه معظم وقتها فجأة وصرخت بصوت عالى: مااااما.. يا يا مامااااااااا
الأم: فيه إيه يابت بالر****** إخواتك نايمين
عفاف: معلش يا ماما أصلى فرحانة.. فرحانة اوي اوي
الأم: خير يا بنتى فرحينى معكاي كدا ربنا يفرح قلبك
عفاف: عريس يا ماما عريس
الأم فرحة: يا ألف نهار أبيض يا ألف نهار مبروك.. لولولولولولولولولولولول...
وبعد دقيقتين أحضان وقبلات تذكرت الأم: ألا قوليلى يابت.. عريس مين ده اللي هيتقدملك.. وماقلتليش من ساعة ما جيتى من الجامعة ليه؟
عفاف: لأنى لسة عارفة دلوقتى حالا يا ماما
الأم بإستغراب: عارفة دلوقتى حالا؟؟؟.. عارفة منين يابت ده انتى لسة قايمة دلوقتي من قدام الكبورر
عفاف ضاحكة: كبورر ايه بس يا ست الكل.. اسمه كمبيوتر
الأم: مش مهم.. المهم عرفتيه ازاي؟ ومين أصلا العريس ده يعنى جاى منين؟
عفاف: من النت يا ماما


ظلت الأم المسكينة تنظر لابنتها باستغراب وهى تراجع كل ما تعرفه من كلمات ولم تجد لكلمة النت أثر بينها
فسألت عفاف: النت ؟ ودى تبقى فين دى يا بت؟
عفاف: فين ازاى يا ماما؟
الأم: يعنى فينها من الوايلى الى احنا فيها؟.. تركبيلها مترو ولا اتوبيس ولا تأخديها تاكسى.. اوعى يابت يكونوا بيروحولها بالقطر؟
عفاف ضاحكة: ايه يا ماما الى انت بتقوليه ده؟.. مترو إيه وقطر إيه؟! ده النت
الأم: أيوة يا بنتى عرفنا انه الزفت بس ده موقعه فى انه بلد بالظبط ؟
عفاف: فى كل البلاد يا ماما
الأم باستغراب: انتى اتهبلتى يا بت؟.. يعنى إيه فى كل البلاد؟
عفاف: يا ماما النت ده عبارة عن كمبيوترات كتير في العالم وفيه معلومات كتير اوى
الأم: معلومات ايه يابت انتى هو انتى هتتجوزى دايرة المعارف؟؟
عفاف: المهم يا ماما ان فى واحد متقدملى عن طريق النت


الأم: ودة اتقدم ازاى يعنى؟؟؟؟
عفاف: بعتلى إيميل
الأم فى ذهول: ايميل؟.. بعتلك إيميل جارنا المسيحى؟.. وإزاى يا بت تقبلى تتكلمى مع الى اسمه إيميل ده.. وهو مين عشان الزفت بتاعك ده يبعته لينا
عفاف فى سرها طب افهمها ازاى دى بقى...؟
عفاف: يا ماما اهدى إيميل جارنا مين بس
الأم: مش انتى الى بتقولى يابت
عفاف: إيميل يعنى جواب بس على النت
الأم: برضه هتقوليلي عالزفت.. يابنتى أنا مش فاهمة البتاع الى بتتكلمي عليه ده
عفاف: النت ده ياماما حاجة فى الكمبيوتر.. ممكن نبعت فيها رسائل لناس بره ونستقبل منهم رسائل برضه ده غير حاجات كتير
الأم: أنا ماليش فى الكلام ده.. اللي انا عايزة أعرفه هو مين ومعاه شهادة ولا لأ؟ واصله ايه وفصله ايه؟
عفاف: هو اسمه حاتم وطالب فى هندسة حاسبات و
قاطعتها الأم: طالب؟؟؟؟؟
عفاف: أيوة ياماما بس فى آخر سنة
الأم: بصى أنا ماليش دعوة بالموضوع دا أنا هتصل بأبوكي وهو يتصرف.. اتصلى بيه انتى عالموبايل وأنا أكلمه.. زمانه عالقهوة


*******

وفى قهوة المعلم حسنين
رن الموبايل بتاع عم حلاوة العنتبلى الجزار
حلاوة العنتبلى وبصوت خشن: أيوة مين؟
الأم: أنا يا معلم
العنتبلى: عاوزة إيه يا وليّه؟؟؟
الأم: تعالى يا خويا شوف بنتك جايلها عريس من النت
العنتبلى: بتقولى منين؟؟
الأم: من النت يا حاج
العنتبلى: يعنى إيه؟ فهمينى
الأم: ياخويا لما أفهم أنا ابقى أفهمك.. تعالى انت واسألها بنفسك
العنتبلى: ماشى.. هخلص دور الطاولة ده وهاجى على طول
ثم أغلق الموبايل وأخذ يكلم نفسه: نت!! ده يطلع ايه ده كمان؟؟؟؟.. تكونشى الولية مراتى اتهبلت ؟؟؟؟؟.. بس هى ناقصة هبل؟ ماهيا كدا كدا مهبولة من يومها
سأله صاحبه الذى يلاعبه الطاولة: مالك يا معلم حلاوة؟ انت بتكلم نفسك ولا ايه؟
فانتبه المعلم حلاوة وقال لعنتبلى: قولى يا زينهم.. بما إنك كدا متعلم ومتنور ومعاك تالتة ابتدائى.. يطلع إيه النت ده؟؟؟؟


طبعا المعلم زينهم اترسم بقى وأخذ وضع فخر وعزة وهو يجيب: وإنت ايه اللي عرفك بالأشكال دى يا معلم؟
العنتبلى: اهو عرفت وخلاص بقى
زينهم: والله يا معلم حلاوة.. أنا سمعت مرة البت بنت أخت عمة جار خالتى بتقول انها شافت على النت صور لمذابح بتحصل فى العراق
العنتبلى: ااااااااااااه.. يعنى زى تليفزيون كده يعنى
زينهم: لا يا معلم مش زى التليفزيون.. وإنما تقدر تقول عليه جرايد بس بتتشاف على الكمبيوتر
العنتبلى: يا دين النبى.. معقولة ياد الجرنال يدخل عالشاشة الصغيرة دى؟؟ طب بيدخلوه ازاى؟؟
زينهم وقال عامل فيها فكيك بقى: مش فى فتحات ورا فى الشاشة يا معلم.. أكيد بيدخلوا الجرنال منها
العنتبلى: أكيد الناس دى فاضية وموراهاش أى حاجة تعملها
زينهم: هو كدة بالضبط يا معلم.. بس ليه ده كله؟
العنتبلى: أصل الولية مراتى بتقولى بنتك جايلها عريس من النت
زينهم: ألف مبروك يا معلم.. أكيد تقصد ان متقدملها صحفى
العنتبلى وهو مبسوط: بجد ياد يا زينهم؟


زينهم: طبعا يا معلم.. ماهو زى ما قلتلك النت عبارة عن جرايد عالكمبيوتر.. يبقى قصدها ان واحد جرنالجى اتقدملها.. مبروووك يا معلم.. كدة ممكن تعمل دع****** للمحل بتاعك فى الجرنال.. وتطلع صورك انت والعجل فى صفحة الحوادث
العنتبلى: طب العب يا وش السعد العب
رمى زينهم الزهر ثم صرخ: ..دش
راحت عليك يا معلم
flower

يتبع
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nono
مشرفة قسم الصور
مشرفة المنتدى العام
مشرفة قسم الصور  مشرفة المنتدى العام
avatar

عدد الرسائل : 142
العمر : 27
تاريخ التسجيل : 10/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: عريس من النت !!!!!الجزء الاول ....يارب تعجبكم سلسله القصه دي   الجمعة يوليو 24, 2009 1:06 am

merci..
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
عريس من النت !!!!!الجزء الاول ....يارب تعجبكم سلسله القصه دي
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
شباب وبنات كوول :: المنتديات العامة :: المنتدى العام-
انتقل الى: